5-12-2011

In News, Nieuws by Futuredreamsgambia

Fatou’s klaslokaal (Fatou links voor)

In november 2011 zijn wij, twee bestuursleden met onze echtgenoten, op eigen kosten voor een vakantie naar Gambia geweest. Natuurlijk wilden we ook graag zoveel mogelijk studenten en scholen bezoeken op de Northbank. Wij willen graag onze ervaringen met jullie delen:Na overleg te hebben gehad met Lamin en de route te hebben uitgestippeld werden we maandagochtend om 06.00 uur opgehaald door Lamin. We konden met de eerste ferry naar de overkant van de rivier komen: de Northbank. Dit is op zich al een hele beleving: al die bedrijvigheid zo vroeg in de ochtend.

Kunta met Sana op weg naar het huis van Sana

Aangekomen aan de overkant werden de nodige dingen gekocht en konden we de reis van ongeveer 300 km voortzetten. Na zo’n twee uur rijden maakten we de eerste stop in Kinteh Kunda. Daar hebben we de school van Fatouh bezocht waar een nieuw dak op is gemaakt. Het voormalige dak bestond uit asbestplaten met gaten. Dit project is gerealiseerd door Future Dreams mede dankzij de donatie die we hiervoor hebben gekregen. Het hoofd van de school was hier erg dankbaar voor en was blij dat deze lokalen nu weer gebruikt konden worden. Uiteraard hebben we ook meteen een bezoekje aan Fatouh gebracht. Ze zat in de klas. We hebben het cadeau van haar sponsor persoonlijk af kunnen geven. Fijn om te zien hoe blij je zo’n meisje kan maken.

De volgende stop was in het dorp van Sana Bah: Yalaltankonjala. Daar aangekomen zag Lamin dat Sana zijn nieuwe uniform niet aan had. Daarom zijn we naar het huis van Sana gegaan om verhaal te halen. Het probleem lag bij het naaiatelier; zijn uniform was nog niet klaar. Terwijl Lamin dit recht ging zetten konden wij het nieuwe huis van de ouders van Sana bekijken. Dit is gebouwd door de dorpsgenoten, aangezien de vader van Sana wegens ziekte dit niet zelf meer kon doen en er bovendien ook geen geld voor was. Het oude huis stond er ook nog: klein en vervallen.

Terwijl het in de ochtend nog wat fris was in de jeep, werd het nu al aardig warm. Na een stuk rijden kwamen we aan in Farafenni.
Hier hebben we de Farafenni Senior Secondary school bezocht, waar Mamud studeert. We wilden graag met hem spreken, omdat hij wat problemen met zijn studie had. Na een gesprek met hem te hebben gehad, bleek dat hij in een kamer woonde zonder elektriciteit en licht, waardoor hij na school niet in het donker kon studeren. Future Dreams heeft Mamud daarom een lamp op batterijen geschonken. Daarnaast krijgt hij nu bijlessen om zijn achterstand in te halen. Ook hem hebben we een brief overhandigd van zijn sponsors. De andere student die op deze school zit, Rohey, was ziek thuis. We hebben haar thuis bezocht waar ze een lichte malaria aanval had. Er waren nagenoeg geen medicijnen voorhanden. Daarom hebben we onze paracetamol aan haar gegeven.
Op de school van Mamud en Rohey hebben we de twee lokalen voor hout- en metaalbewerking bekeken. De machines in deze lokalen moeten nodig gerepareerd worden. Er is door de school wel al een offerte aangevraagd, maar er is niet voldoende geld om dit te realiseren. Daarnaast is er een bibliotheek op school met zeer weinig lees- en leerboeken om goed onderwijs te kunnen geven. Misschien kunnen we deze school helpen als we voldoende geld hebben.
Intussen was het volgens onze magen tijd voor een lunch. Lamin had al een hotel besproken in Farafenni waar we de lunch konden nuttigen. Op een binnenplaats onder de bomen konden we even lekker bijkomen.

Al snel gingen we weer verder naar Lebba. De Lebba Lower Basic school heeft een nieuw onderkomen, gebouwd door de regering. Op deze school heeft Future Dreams met medeweking van Read to Grow boeken geschonken , aangezien er nauwelijks leer- en leesmateriaal aanwezig was. De leraren waren hier erg bij mee, ook met de leesboeken die we voor henzelf meegegeven hebben. Verder hebben we het vernieuwde onderwijzersverblijf bezocht: de voormalige school is omgebouwd tot drie verblijfplaatsen voor drie onderwijzers en de hoofdonderwijzer met zijn familie. Dit dankzij onze financiële bijdrage.
De laatste school die we bezochten was in Panchang. Op de Panchang Upper Basic school hebben we de kleine duizend boeken bekeken die door Future Dreams geschonken zijn voor hun bibliotheek. Deze zag er netjes uit en er werd intensief gebruik van gemaakt.

Hierna kwamen we aan op onze laatste stop “Janjanbureh Camp” voor onze overnachting. Dit was in een eenvoudig hotel aan de rand van de rivier. Het bestaat uit “luxe“ hutjes zoals de mensen daar zelf wonen. We hadden wel stromend koud water, maar geen stroom. Een kaars en een zaklamp waren de enige verlichting in de hutjes. Om 07.00 uur is het donker, dus we konden romantisch eten met kaarslicht. Het is enigszins behelpen, maar wel een erg leuke ervaring in een mooie omgeving.
De volgende ochtend zijn we direct na het ontbijt weer op pad gegaan. De eerste stop was in de nederzetting waar Isatou woont: Njama. Ze heeft problemen met haar ogen, maar de dichtstbijzijnde oogarts is te vinden op 300 km afstand. Aangezien ze zowel de oogarts als de reis niet kon bekostigen, hebben wij haar meegenomen naar de overkant van de rivier. Vanuit daar heeft Lamin ervoor gezorgd dat ze de oogarts heeft bezocht en vervolgens weer veilig thuis kon komen. Ze heeft medicijnen en oogdruppels gekregen, waarmee het probleem verholpen zal worden.

Moe maar zeer voldaan hebben we in ons hotel terug gekeken op deze twee dagen. We hopen volgend jaar weer een bezoek aan de Northbank te kunnen brengen. Waarschijnlijk gaan we dan drie dagen, omdat we dan meer tijd hebben om de studenten te bezoeken.